MENU

Menu utama

PIAGAM PELANGGAN

MAJLIS PERBANDARAN BATU PAHAT

Bertanggungjawab untuk memberi pelbagai kemudahan dan perkhidmatan berkualiti bagi merealisasikan pencapaian ke arah keunggulan, kegemilangan dan kecemerlangan Majlis Perbandaran Batu Pahat sesuai dengan slogan "MAJU DAN SEJAHTERA". Kami memberi jaminan dan berusaha :-

 

JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN 

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memastikan 90% anggota  menghadiri kursus sekurang-kurangnya 7 hari setahun

 

 

2.

 

Memastikan 95% perkakasan komputer diselenggara sekurang-kurangnya sekali dalam setahun

 

 JABATAN KEWANGAN

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Bayaran dibuat dalam tempoh 4 hari bekerja daripada tarikh  tuntutan lengkap diterima di Jabatan Kewangan

 

2.

 

Inden Kerja/Pesanan Kerajaan disediakan dalam tempoh 5 hari bekerja daripada tarikh dokumen lengkap diterima di Jabatan Kewangan

 

 

3.

 

Jumlah kutipan hasil dibankkan sama dengan jumlah di Laporan Kutipan Harian

 

 

4.

 

Notis Peringatan diserahkan kepada JKP untuk dipos dalam tempoh 4 hari daripada tarikh notis dicetak

JABATAN KEJURUTERAAN

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

1.

 

  1. Menyediakan kertas kerja dalam tempoh 14 hari bekerja daripada dokumen permohonan yang diterima oleh Jabatan Kejuruteraan

 

  1. Pengeluaran surat sokongan Borang G17 dalam tempoh 14 hari bekerja.

 

 

2.

 

Kerja penyelenggaran dijalankan mengikut peruntukan yang telah diluluskan dalam bajet bagi tahun semasa.

3.

 

Memastikan pemeriksaan kenderaan dilakukan 3 bulan sekali

 

 

 

JABATAN PERANCANG BANDAR

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memproses permohonan KM dalam tempoh 14 hari daripada tarikh terima surat untuk di bawa ke Mesyuarat JK OSC.

 

Kelulusan muktamad (Borang C1) dan perakuan pelan di keluarkan dalam tempoh 7 hari dari tarikh penerimaan pelan-pelan yang lengkap dari pemohon.

 

JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Proses pengenaan cukai dapat dilaksanakan dalam masa 180 hari selepas penerimaan CCC.

 

2.

 

  1. Proses serahan notis (Borang E) melalui serahan tangan atau melalui pos

 

  1. Pengeluaran waran (Borang F) selepas tempoh 14 hari notis tamat

 

 

3.

 

Surat kelulusan permohonan dikeluarkan dalam tempoh 30 hari dari tarikh pengesahan dalam mesyuarat penuh.

 

 

4.

 

Pelaksanaan Mesyuarat Pertama (MP) hendaklah diadakan dalam tempoh 12 bulan dari tarikh penyerahan milikan kosong (Vacant Possession)

 

JABATAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memastikan setiap Ahli Majlis melaksanakan Program Gerak Mesra sekurang-kurangnya sekali dalam setahun

 

JABATAN BANGUNAN

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Menyediakan kertas kerja dalam tempoh 14 hari bekerja untuk pertimbangan dalam Mesyuarat OSC

 

2.

 

Memastikan kelulusan pelan tambahan dan ubahan diluluskan dalam tempoh 14 hari bekerja setelah permohonan yang lengkap diterima dan tiada perlanggaran syarat dilakukan.

 

 

3.

 

Memastikan pembinaan yang dibina mematuhi undang-undang dan akta yang terpakai

 

 

JABATAN PELESENAN

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memastikan kelulusan permohonan Lesen Premis Perniagaan mengikut jangka masa yang ditetapkan dengan mematuhi syarat-syarat, peraturan-peraturan serta undang-undang MPBP.

 

Memberikan kelulusan bagi permohonan lesen premis perniagaan yang lengkap

 

 

2.

 

Memastikan kelulusan permohonan Lesen Iklan Premis Perniagaan mengikut jangka masa yang ditetapkan oleh MPBP.

 

Memberikan kelulusan bagi permohonan lesen iklan premis perniagaan yang lengkap.

 

3.

 

Memastikan semua penjaja mempunyai lesen yang sah bagi menjalankan perniagaan mengikut undang-undang dan peraturan yang ditetapkan oleh MPBP.

 

Memberikan kelulusan bagi permohonan lesen penjaja yang lengkap.

 

 

4.

 

Memastikan proses pembaharuan lesen dilaksanakan mengikut jangka masa yang ditetapkan oleh MPBP dengan mematuhi syarat-syarat, peraturan-peraturan serta undang-undang berkaitan.

 

JABATAN KESIHATAN

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memastikan 80% premis-premis makanan dijalankan pemeriksaan penggredan premis makanan.

 

 

JABATAN PENGUATKUASAAN

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Notis Peringatan pertama dikeluarkan 21 hari selepas kompaun dikeluarkan (bagi kompaun yang gagal dijelaskan)

 

Notis Peringatan Terakhir dikeluarkan 21 hari selepas notis peringatan pertama gagal dijelaskan

 

 

2.

 

Barang mudah rosak –

tidak lebih 5 hari dari tarikh barangan disita

 

Barang kekal –

Selepas 21 hari dari kes selsesai

 

 

3.

 

Tidak melebihi 24 jam dari pengenalpastian kacauggangu tersebut

BAHAGIAN LANDSKAP

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memastikan permohonan mematuhi tempoh piagam sebagaimana yang telah ditetapkan selama 57 hari 

 

 

UNIT UNDANG-UNDANG

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memfailkan aduan kes-kes ke mahkamah dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh terima izin pendakwaan.

Memaklumkan keputusan kes-kes kepada jabatan berkaitan dalam tempoh 5 hari dari tarikh penghakiman bertulis diterima dari Mahkamah.

 

 

2.

 

Menyediakan perjanjian dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh menerima fail yang lengkap daripada jabatan/ bahagian dan unit berkaitan.

Menyemak deraf perjanjian tidak melebihi 14 hari bekerja dari tarikh diterima di Unit undang-undang.

 

 UNIT PERHUBUNGAN AWAM & KORPORAT

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

  1. Mengeluarkan maklumbalas pengesahan terimaan aduan tidak lebih dari 3 hari bekerja dari tarikh aduan diterima.

 

  1. Pemantauan tindakan jabatan dalaman ke atas aduan, dalam tempoh 7 hari bekerja dari pengesahan terimaan aduan di jabatan.

 

UNIT AUDIT DALAM

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Pengauditan dalaman dilaksanakan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun bagi memastikan Sistem Pengurusan dilaksana dan diselenggara dengan berkesan berdasarkan peraturan dan Undang-Undang yang telah ditetapkan.

 

UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC)

BIL

OBJEKTIF KUALITI / KPI

 

1.

 

Memastikan sekurang-kurangnya 90% daripada permohonan yang lengkap diterima diproses (sehingga diangkat untuk pertimbangan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC))

 

Mengikut tempoh piagam yang telah ditetapkan oleh pihak Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan tempatan (KPKT).

 

 

Kemaskini Terakhir: Khamis, 14 March 2024 - 8:07am